امنیت

دشمنان تعلیم: طالبان در بادغیس یک مکتب تازه اعمارشده را منفجر کردند

گزارش از عمر

به گفته مقامات محلی، جنگجویان طالب به تاریخ ۱۲ ثور، یک مکتب تازه اعمارشده در ولسوالی قادس، ولایت بادغیس، افغانستان را تخریب کردند. در عین زمان، حدود ۱۰۰ نفر از معلولین به تاریخ ۱۴ ثور در ولایت همسایه هرات جمع شدند تا کشتار مردم ملکی توسط این جنگجویان را محکوم کنند. [عمر]

هرات -- باشنده گان محلی و مقامات می گویند، جنگجویان طالب مکتب جدیدی را در ولسوالی قادس، ولایت بادغیس تخریب کرده اند که یک بار دیگر خصومت این گروه با تعلیم را ثابت می کند.

عبدالله مشكوانی، سرپرست ریاست معارف بادغیس گفت، کار اعمار این مکتب اخیراً به پایان رسیده بود.

مشکوانی گفت، انتظار می رفت که تا پایان شیوع ویروس کرونا و دوباره آغاز شدن مکاتب، این مکتب افتتاح شود و کودکان در آن ثبت نام کنند.

وی گفت، این مکتب زادمراد با داشتن ۱۲ صنف درسی، سال گذشته توسط پروژه میثاق شهروندی ساخته شده بود.

این تصویر که به تاریخ ۱۳ ثور گرفته شده است، یک مکتب در ولسوالی قادس، ولایت بادغیس را پس از آن نشان می دهد که طالبان آن را با مواد منفجره تخریب کردند. [شمیل مشعل]

این تصویر که به تاریخ ۱۳ ثور گرفته شده است، یک مکتب در ولسوالی قادس، ولایت بادغیس را پس از آن نشان می دهد که طالبان آن را با مواد منفجره تخریب کردند. [شمیل مشعل]

در این تصویر دیده می شود که، حدود ۱۰۰ نفر از باشنده گان شهر هرات، به شمول معلولین، به تاریخ ۱۴ ثور تجمع می کنند تا از جنگجویان طالب بخواهند که خشونت را کنار بگذارند و به روند صلح بپیوندند. [عمر]

در این تصویر دیده می شود که، حدود ۱۰۰ نفر از باشنده گان شهر هرات، به شمول معلولین، به تاریخ ۱۴ ثور تجمع می کنند تا از جنگجویان طالب بخواهند که خشونت را کنار بگذارند و به روند صلح بپیوندند. [عمر]

مشكوانی راجع به این حمله كه به تاریخ ۱۲ ثور صورت گرفت گفت، «طالبان نخست ماین ها را در زیر پایه های ساختمان مکتب جابجا کردند و بعد آن را منفجر كردند.»

وی افزود، «با تخریب این ساختمان توسط طالبان، صدها کودک از رفتن به مکتب محروم شده اند، و آرزوهای باشنده گان محلی که منتظر یک مکتب [در منطقه خود] بودند را از بین بردند.»

عبدالغفور ملکزی، والی بادغیس، به تاریخ ۱۳ ثور در قلعه نو، مرکز این ولایت به خبرنگاران گفت، طالبان با تخریب کردن این مکتب یک بار دیگر خصومت خود نسبت به تعلیم را ثابت کردند.

وی با اشاره به توافقنامه ایالات متحده و طالبان در ماه حوت گفت، «طالبان همیشه باعث نابودی [ملکیت عامه] در ولایت بادغیس شده اند. تنها در بادغیس، طالبان مرتكب صدها تخلف از توافقنامه خود با ایالات متحده شده اند

وی گفت، «حتی یک شب بدون اینکه طالبان حمله نکنند، نگذشته است. آنها راه ها را مسدود کرده و مرتکب قتل می شوند.»

عبدالله افضلی، معاون شورای ولایتی بادغیس گفت، تخریب این مکتب یک عمل نابخشودنی توسط طالبان است.

وی افزود، «ریاست معارف نهادی است که وظیفه آموزش فرزندان این کشور را به عهده دارد، اما طالبان مکتبی را که اخیراً ساخته شده بود منفجر کردند و آن را به ویرانه تبدیل کردند.»

وی گفت، این یک عمل فجیع و غیر انسانی توسط طالبان است، که برای هیچ شهروند افغان قابل قبول نیست.

یک عمل غیراسلامی و غیرانسانی

علمای دینی و باشنده گان بادغیس گفتند، هموارکردن این مکتب نمونه دیگری از اعمال غیراسلامی و غیرانسانی طالبان است.

مولوی عبدالطیف صدیقی، یک عالم دینی در ولایت بادغیس گفت، «حمله بر مکاتب و تخریب نهادهای تعلیمی خلاف ارزش ها و آموزه های اسلام است زیرا این اقدامات غیرانسانی است.»

وی گفت، «اسلام یک دین علمی است. نهادهای تعلیمی چشم های جامعه اسلامی است. آنها نباید چشم های ملت را کور کنند و به آنها آسیب برسانند.»

وی افزود، «از بین بردن مکاتب و نهادهای تعلیمی یک عمل غیراسلامی است و این نهادها هیچ ارتباطی را با مسائل نظامی و سیاسی ندارند.»

صدیقی گفت، طالبان به دلیل جهل خود، این کارهای شیطانی را انجام می دهند.

صدیقی گفت، «هیچ توجیه شرعی برای از بین بردن مکاتب وجود ندارد، و کسانی که این عمل تخریبی را با اسلام ربط می دهند، مرتکب یک اشتباه غیرقابل بخشش می شوند.»

وی گفت، «مکاتب ملکیت عامه هستند و هیچ ارتباطی با شخصیت های نظامی یا سیاستمداران ندارند. مکاتب نهادهای تعلیمی و دینی هستند و هیچ کس حق ندارد آنها را نابود کند.»

عبدالناصر عمرزی، یک باشنده شهر قلعه نو گفت، «وقتی یک مکتب در یک قریه منفجر می شود، این بدان معناست که در جای آن در یک زندان – یک زندان برای این کودکان و نسل آینده باز می شود.»

وی گفت،«این اولین حادثه تخریب مکاتب نیست؛ طالبان نزدیک به ۲۰ سال است که قوانین جنگ را نقض می کنند. مکاتب مکان هایی هستند که در آن نسل آینده افغان ها تعلیم می کنند، و طالبان حق ندارند مکاتب را برای دستیابی به منافع شخصی و سیاسی خود تخریب کنند.»

عمرزی گفت، «طالبان در دوران حکومت خود و همچنان در جریان فعالیت های ضد دولتی خود ثابت کرده اند که آنها دشمنان تعلیم هستند، زیرا آنها اجازه نداده اند که نسل جدید افغان ها تعلیم کنند.»

محکوم کردن جنگ طالبان

تخریب این مکتب توسط طالبان در حالی رخ داد که حدود ۱۰۰ نفر معلولین به تاریخ ۱۴ ثور، در ولایت همسایه هرات گردهم آمدند تا کشتار مردم ملکی توسط این جنگجویان را محکوم کنند.

نادرشاه حیدری، کسیکه در این تظاهرات در شهر هرات حضور داشت گفت، همه افغان ها از جنگ و بی رحمی های طالبان خسته شده اند، و این جنگجویان باید خشونت و حملات خود را متوقف کنند.

وی گفت، «طالبان و نیروهای امنیتی هر دو مسلمان هستند، پس چرا آنها یکدیگر را می کشند؟ این خونریزی افغان های بی گناه تا چه وقت ادامه خواهد داشت؟»

وی گفت، «هر روز می بینیم که مردم ملکی بی گناه قربانی حملات طالبان، انفجارهای بمب و خشونت می شوند. این وضعیت دیگر قابل قبول نیست.»

عبدالرحیم رادمنش، یک فرد دارای معلولیت در شهر هرات گفت، «ما از طرفین این درگیری می خواهیم که این جنگ مخرب را متوقف کنند. این جنگ دیگر نباید مردم ملکی بی گناه بیشتری را بکشد یا زخمی کند، و این جنگ نباید کودکان بیشتری را یتیم سازد یا سرپرستان خانواده های بیشتری را به قتل برساند.»

وی افزود، زمان آن رسیده است که همه افغان ها یکدیگر را در آغوش بگیرند و به این جنگ تحمیلی پایان دهند.

بهناز امانی، که وی نیز در این اعتراض حضور داشت گفت، این جنگ افغانستان را خراب کرده است و صلح می تواند امنیت، رفاه و پیشرفت را برای این کشور به ارمغان بیآورد.

وی گفت، «من از طالبان می خواهم که به روند صلح بپیوندند زیرا ما از کشته شدن و مجروح شدن روزانه افغان ها توسط آنها خسته شده ایم. من نمی خواهم افراد بیشتری در این جنگ معلول شوند و به تعداد ما بیافزایند.»

امانی گفت، «به دلیل محیط ناامن ناشی از جنگ، ما نمی توانیم از خانه های خود بیرون شویم. از آنجا که ما دیگر این وضعیت را تحمل کرده نمی توانیم، طالبان مجبور هستند که صلح کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان مانع اصلی پیش رفت و ترقی در کشور می باشند، آنها میخواهد که مردم افغانستان در قرن ۱۸ زنده گی کنند. اما طالبان باید بدانند که اکنون زمان تغییر کرده است و مردم افغانستان هم هوشیار شده اند. آنها هیچگاهی به گذشته بر نخواهند گشت. با تخریب کردن مکتب، پل و غیره طالبان نمیتوانند که به هدف شان نایل بیایند. هر قدریکه طالبان مکتب ها را تخریب کنند مردم دوباره اعمار شان می کنند و اکنون مردم افغانستان بسیار علاقه مند تحصیل هستند اولاد های شان را در مکتب شامل می کنند. حتی اگر مکتب شان سر پناه هم نداشته باشد، کودکان به حدی علاقمند تحصیل هستند که آنها آماده هستند که در فضای باز زیر افتاب سوزان درس بخوانند، بناءً تخریب کردن مکتب برای طالبان هیچ سودی ندارند به جزء از بر انگیختن احساسات مردم در قبال طالبان. مردم بخاطر از طالبان نفرت دارند که آنها مخالف تحصیل و پیشرفت کشور اند آنها مخالف حضور زنان در اجتماع اند. درغیر آن طالبان در آوردن امنیت و تامین عدالت نسبت به حکومت کنونی بهتر هستند. اگر طالبان مردم ملکی را نمی کشتند، دست به انفجار و انتحار در بین مردم نمی زدند، اکنون همه مردم طرفدار آمدن طالبان می بودند، بخاطریکه آنها برعلیه اشغال جهاد کردند و امریکا را شکست داند. اما طالبان در طی ۱۸ سال بعوض امریکایی ها مردم فقیر و بیچاره افغانستان را به قتل رساندند.

پاسخ