امنیت

علمای دینی افغان جنگ 'نامشروع' طالبان را محکوم کردند

گزارش از رازق قندهاری

در تصویر دیده می شود که، علمای دینی زابل به تاریخ ۴ جوزا در قلات جمع می شوند تا بالای طالبان فشار بیاورند که صلح را بپذیرند و جنگ را پایان دهند. [رازق قندهاری]

در تصویر دیده می شود که، علمای دینی زابل به تاریخ ۴ جوزا در قلات جمع می شوند تا بالای طالبان فشار بیاورند که صلح را بپذیرند و جنگ را پایان دهند. [رازق قندهاری]

قندهار -- علمای دینی در جنوب غرب افغانستان، ضمن تقاضایشان از طالبان برای خودداری از کشتار مسلمانان می گویند، جنگ طالبان برخلاف تمام ارزش های اسلامی و افغانی است.

قاری صبغت الله نورانی ۵۳ ساله، یک عالم دینی در لشکرگاه، ولایت هلمند گفت، «جنگ در افغانستان از نقطه نظر اسلام – و از هر جنبه دیگر نامشروع است.»

وی گفت، «طالبان برای دستیابی به منافع سایر کشورها و به دست گرفتن قدرت می جنگند. گوش کنید، آنها در حالیکه به کشتن افغان ها ادامه می دهند، با ایالات متحده توافقنامه صلح امضا کردند. آیا این منطق قابل قبول است؟»

نورانی گفت، «طالبان برای منافع برخی از شبکه های استخباراتی خارجی، به ویژه ایران، در هلمند به جنگ ادامه می دهند.»

وی گفت، «من دوباره از طالبان می خواهم که به لحاظ خدا از ظلم و ستم بر افغان ها دست بردارند. آنها باید دست از کشتن خواهران و برادران ما بردارند. این ملت از آنها خسته شده است و نمی تواند به تحمل این وضعیت ادامه دهد.»

مولوی محمد اصغر افغان، یک عالم دینی در ولایت زابل، جنگ فعلی را برای افغان ها یک «فاجعه» خواند.

وی گفت، «به خدا قسم که طالبان برای دین و شریعت نمی جنگند. آنها در کشور ما برای دستیابی به اهداف حکومت تروریست و وحشی ایران می جنگند.»

وی گفت، «من از طالبانی که در خط مقدم می جنگند، می خواهم تا کشتار این افغان های مظلوم و محروم را متوقف کنند. جنگ شما نامشروع است.»

افزایش در تلفات ملکی

باشنده گان محلی می گویند، پس از آنکه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان این گروه جنگجوی را در جنگ مستقیم شکست دادند، خشونت طالبان علیه مردم ملکی در جنوب غرب افغانستان، افزایش یافته است.

سردار محمد غرنی ۷۳ ساله، باشنده قلات، ولایت زابل گفت، «طالبان، که جنایتکاران و دزدان هستند، برای همه این بدبختی ها و اعمال شرم آور مسؤل هستند.»

وی گفت، «طالبان به طور مستقیم یا غیرمستقیم در کشتار مردم ملکی در هر کجا که اتفاق می افتد نقش دارند. طالبان با زور سلاح های خود در خانه های مردم پنهان می شوند، و سپس آنها از همان خانه ها و روستاها بالای نیروهای امنیتی شجاع ما حمله می کنند.»

غرنی گفت، در ماه رمضان، به تاریخ ۲۱ ثور، یک موتر پر از مسافرین ملکی با بمب کنارجاده تعبیه شده که توسط طالبان جابجا شده بود، اصابت کرد.

وی گفت، «متأسفانه ۹ فرد ملکی به شمول زنان، کودکان و مردان در این حادثه به شهادت رسیدند و پنج نفر دیگر زخمی شدند. چه جنایتی بزرگتر از این ممکن است؟ تمام جنگ طالبان پر از دشمنی نسبت به اسلام و بشریت است، و هیچ افغان هرگز آنها را نخواهد بخشید.»

عبدالصمد آخوندزاده، یک بزرگ قومی در ولایت ارزگان، همچنان طالبان را مقصر تلفات ملکی دانست.

وی گفت، طی سال گذشته بیش از ۱۰۰ فرد ملکی در ولسوالی های ده راود، چوره، چارچینو و خاص ارزگان و در ترین کوت، ولایت ارزگان کشته یا زخمی شده اند.

وی افزود، «باشنده گان ارزگان از ۵ سال گذشته بدینسو در سختی و ظلم و ستم زندگی می کنند. طالبان مردم ملکی را در ولسوالی های خاص ارزگان و چارچینو و در شهر ترین کوت از خانه هایشان بیرون کشیدند [و] آن خانه ها را به سنگرهای خود مبدل کردند و از آنجا با نیروهای امنیتی جنگیدند.»

آخوندزاده گفت، «بسیاری از روستاها و باغ ها در این مناطق نابود شده اند زیرا طالبان از آنها به عنوان سنگر خود استفاده می کردند. بیش از ۱۰۰۰ خانواده بیجا شده اند.»

وی از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان خواست تا فشارهای نظامی بر طالبان را افزایش دهند.

محمد رحیم ۳۳ ساله، یک باشنده حوزه ۲ پولیس شهر قندهار گفت، «طالبان فقط مردم ملکی بی گناه و فقیر را هدف قرار می دهند زیرا آنها [طالبان] در جنگ مستقیم با نیروهای امنیتی شکست خورده اند.»

وی گفت، «من به برادران طالب ما می گویم که نیروهای امنیتی و مردم ملکی ای که در اینجا کشته می شوند، همه افغان هستند. آنها باید کشتن افغان ها را بس کنند. این کار با آنها کمک خواهد کرد تا در کشور خود رونق و رشد را ببینند.»

رحیم گفت، «امیدوارم که آنها به روند صلح بپیوندند.»

قربانیان بمب های طالبان تقاضای ترحم کردند

ناصر ۱۱ ساله، باشنده ولسوالی میوند کندهار، پایش را هنگامی از دست داد که موتریکه وی در آن سفر می کرد، بالای یک بمب کنار جاده ای که توسط طالبان جابجا شده بود، عبور کرد.

وی به تاریخ ۴ سرطان گفت، «سه ماه پیش وقتی من به خانه کاکای خود در قریه خاخان در ولسوالی میوند می رفتم، یک ماین در نزدیکی خانه اش بالایم منفجر شد.»

این متعلم صنف چهارم گفت، «یكی از پاهایم را از دست دادم و در سایر قسمت های بدن زخم برداشتم. من اکنون در شفاخانه میرویس [در شهر کندهار] تحت تداوی هستم.»

ناصر به طور عجیب برای آینده امیدوار باقی ماند.

وی گفت، «من در زندگی ناامید نیستم، زیرا امیدوارم که به زودی بهبود پیدا کنم، اما من از طالبان و گروه های دیگر می خواهم که مردم ملکی مانند خودم را هدف قرار ندهند. آنها باید بالای ما برای آینده ما رحم کنند. آنها باید به ما اجازه تعلیم دهند تا ما بتوانیم آینده کشورمان را بسازیم.»

امین الله ۱۳ ساله، یک باشنده ارزگان نیز در شفاخانه میرویس تحت تداوی است.

وی گفت، «وقتی که من با دوستانم در یک پارک در قریه كلاچه، ترین كوت بازی می كردم، یک ماین منفجر شد. سه کودک به شمول خودم مجروح شدند. کودکان دیگر بهبود یافته اند، اما من معلول شدم. یکی از بازوهایم را از دست دادم.»

وی گفت، «من هرگز این حادثه را فراموش نخواهم کرد.»

امین الله در خطاب به طالبان گفت، «لطفا بالای ما رحم کنید. ما را یتیم نسازید. ما را به قتل نرسانید زیرا ما هیچ کار غلطی را انجام ندادیم. ما بی گناه هستیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران در واقع دشمن امریکا است. دشمن افغانستان، پاکستان است. ایران هم دشمن افغانستان است. اما ضرری که پاکستان به افغانستان رسانده است حتی نیمی آن را ایران به افغانستان نرسانده است. اگر امریکا خواهان حمایت افغانستان برای دشمنی با ایران است، پس باید کمک های مالی و تسلیحاتی را به افغانستان فراهم کند تا اینکه دشمن واقعی اش را شکست دهد. افغانستان از قبل توسط همسایگانش ویران شده و مردم آن زندگی بسیار بدی را به سر می برند، وضعیت این کشور نمی تواند بدتر از این باشد. با این حال، ما بربادی تهران، لاهور و اسلام آباد را می خواهیم در زندگی خود ببینیم.

پاسخ

اکثر عالمان دین افغان وظیفه خود را انجام داده و موقف خود را برای پایان دادن به جنگ افغانستان اعلام کردند. اما متأسفانه دولت نتوانسته امنیت عالمان دین را بگیرد. ما در طول یک سال گذشته دهها عالم دین را از دست دادیم و توسط دشمنان صلح و کشور به شهادت رسیدند. طرح های ترور اکثر این عالمان در پاکستان ریخته شده بود. حکومت باید امنیت این عالمان را تامین نماید و به نظریات عالمان گوش دهد و در رابطه با آوردن صلح از آنها مشوره بگیرد، زیرا عالمان دین ستاره های درخشان یک جامعه است و آنها مردم را به مسیر درست هدایت میکنند.

پاسخ

کودک هفت ساله افغان هم میداند که جنگ افغانستان مشروعیت ندارد و این جنگ بخاطر کشتن افغان ها به راه انداخته شده است. عالمان دینی بیچاره افغانستان صد ها باز اعلامیه صادر کردند و جنگ افغانستان را حرام خوانده اند. اما این اعلامیه های عالمان دینی در ختم جنگ افغانستان هیچ تاثیر نکرده، بلکه هر روز جنگ افغانستان شدید تر می شود. راه حل اساسی این است که بالای پاکستان فشار وارد شود که مدارس دینی و عالمان دینی پاکستان جنگ افغانستان را نا مشروع اعلان کنند. آنها هر روز در پاکستان جنگ علیه حکومت کابل را جایز می دانند و بر ضد این حکومت جهاد را اعلان می کنند. از این جهت تا زمانیکه بالای پاکستان تعزیرات اقتصادی از سوی جامعه جهانی وضع نشوند، جنگ افغانستان پایان نمی یابد.

پاسخ

همه بد بختی افغانستان از دست این عالمان دینی هستند. اگر افغانستان واقعاً عالم دین درست میداشت، سرنوشت ما به این جا نمی رسید. زیرا افغانستان را مردم بی سواد خراب نکردند، بلکه مردم با سواد و عالمان دین خراب کردند. آیا استاد سیاف عالم دین نیست؟ آیا برهان الدین استاد شرعیات نبود؟ اینها در زمان اشغال شوروی علیه حکومت وقت جهاد را اعلان کرده بودند و در مقابل آن می جنگیندند، سربازن حکومت وقت را کافر می خواندند و کشتن شان را جایز می شمرد، اما وقتیکه نظام را سرنگون کرد و خود شان بالای قدرت رسیدند، از نظام کمونیستی کرده زیاد تر ظلم و استبداد می کرد. و زمانیکه امریکا افغانستان را اشغال کرد، و طالبان را از نظام درو ساختند، همین عالمان دین در کنار امریکایی ها ایستاد شد و علیه کسانیکه بر ضد امریکا می جنگیندند جهاد اعلان کردند. این عالمان دین را به شکل درست برای مردم تفسیر نمی کنند. دین را به اساس خواست خود و به نفع خود تفسیر می کنند. عالمان که از حکومت معاش می گیرند، حکومت را مشروع دانیسته و کسانیکه بر ضد حکومت می جنگند رد می کنند، اما عالمان دینی که در صف طالبان هستند بر علیه حکومت جهاد را اعلان می کنند و این حکومت را یک حکومت استعماری و دست نشانده امریکا عنوان می کنند. مردم راه خود را گم کرده که گپ استاد عبدالرب رسول سیاف را قبول کنند یا گپ ملا هبت الله اخندزاده را. مردم فساد حکومت اشرف غنی را تحمل کنند یا کشتار طالبان را. مردم افغانستان واقعاً راه خود را گم کرده که کدام طرف واقع شود. اگر از حکومت کابل حمایت کنند، این حکومت غرق در فساد است و اگر از طالبان حمایت کنند آنها مردم بیگناه را می کشند. مردم افغانستان باید یک گذینه ای سوم را انتخاب کند. بناءً یک نظام جدید باید شکل بگیرد.

پاسخ