امنیت

با فرارسیدن مذاکرات مستقیم صلح، باشندگان هرات و غور خواستار آتش بس شدند

گزارش از عمر

افغان ها در ولایات هرات و غور به تاریخ ۱۷ سنبله طی دو نشست جداگانه از حکومت افغانستان و طالبان خواستند تا هر زمانی که مذاکرات بین الافغانی صلح در دوحه، قطر آغاز شوند، با آتش بس موافقت کنند. [تصویر از عمر/احمد شاه نظری]

هرات -- افغان ها در ولایات هرات و غور، همزمان با آغاز احتمالی مذاکرات بین الافغانی صلح بین حکومت و طالبان، خواستار آتش بس هستند.

حدود ۱۰۰ نفر از باشندگان هرات به روز دوشنبه (۱۷ سنبله) در دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در هرات گردهم آمدند تا خواسته های خود را مطرح کنند.

به طور جداگانه، در همان روز، ده ها تن از باشندگان غور در فیروز کوه هنگام یک گردهمایی از طالبان و حکومت خواستند که آتش بس اعلام کنند.

انتظار می رود که به زودی تیم های حکومت افغانستان و مذاکره کننده طالبان مذاکرات مستقیم را آغاز کنند.

باشنده گان هرات به تاریخ ۱۷ سنبله در دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در شهر هرات گردهم می آیند تا از جنگجویان طالب بخواهند که در جریان مذاکرات بین الافغانی صلح، با آتش بس موافقت کنند. [عمر]

باشنده گان هرات به تاریخ ۱۷ سنبله در دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در شهر هرات گردهم می آیند تا از جنگجویان طالب بخواهند که در جریان مذاکرات بین الافغانی صلح، با آتش بس موافقت کنند. [عمر]

ده ها تن از باشندگان غور به تاریخ ۱۷سنبله در فیروز کوه جمع شده و از طالبان می خواهند که صلح کنند. [تصویر از احمد شاه نظری]

ده ها تن از باشندگان غور به تاریخ ۱۷سنبله در فیروز کوه جمع شده و از طالبان می خواهند که صلح کنند. [تصویر از احمد شاه نظری]

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی به روز سه شنبه (۱۸ سنبله) گفت، «ان شاءالله، انتظار می رود که طی چند روز آینده، هیئت های هر دو طرف برای مذاکرات در خارج از کشور بنشینند.»

طرفین تاریخی را برای این مذاکرات که در دوحه، قطر برگزار خواهند شد تعین نکرده اند، اما پس از تلاش ها برای تکمیل نمودن تبادله تأخیر شده زندانیان، آنها در هفته جاری اعلام کردند که مذاکرات می توانند به زودی آغاز شوند.

آتش بس برای مذاکرات صلح ضروری است

زهرا محمدی، یکی از باشندگان شهر هرات گفت، اعلام یک آتش بس در کنار مذاکرات صلح باعث ایجاد اعتماد بین طرفین خواهد شد و به آنها اجازه می دهد تا در مذاکرات مؤثر اشتراک کنند.

وی گفت، «من از طرف های مذاکرات صلح می خواهم كه آتش بس اعلام كنند زیرا در صورت ادامه جنگ و خونریزی مردم افغان، این مذاکرات بی معنی خواهند بود. بنابراین، بهتر است که آنها در جریان مذاکرات صلح بالای آتش بس توافق کنند.»

محمدی گفت، «هر روز خون می ریزد، ناآرامی روز به روز افزایش می یابد و بیکاری در حال افزایش است. کودکان و نوجوانان به دلیل جنگ، فقر و ناامنی نمی توانند از زندگی خود لذت ببرند و آنها می ترسند که در یک حمله انتحاری یا انفجار کشته شوند.»

حسن حکیمی، یک فعال جامعه مدنی در ولایت غور گفت، باشندگان محلی از مذاکرات بین الافغانی صلح حمایت می کنند و چشم به راه آتش بس کامل هستند.

وی گفت، «جنگ و خشونت باید متوقف شود و ما انتظار یک صلح عادلانه، پایدار و فراگیر در افغانستان را داریم.»

وی گفت، «افغانها از جنگ خسته شده اند و هیچ بهانه ای برای ادامه جنگ وجود ندارد. همه زندانیان آزاد شده اند و مذاکرات صلح باید بلافاصله آغاز شوند.»

یک فرصت طلایی

بصیر احمد دانشیار، یک دانشمند علوم سیاسی پوهنتون هرات گفت، مردم افغانستان منتظر اند تا پس از سال های جنگ و خشونت، از صلح و امنیت لذت ببرند.

وی گفت، «مردم ملکی برای صلح با نتیجه مثبت تشنه هستند. در گذشته، چندین بار بحث ها در مورد صلح صورت گرفته است که هیچ نتیجه ای نداشته است، اما این بار فرصت بهتری وجود دارد و طرفین مذاکرات باید از آن استفاده کنند.»

دانشیار ابراز امیدواری کرد که با توجه به حالات سیاسی منطقه و جهان، افغانستان به زودی به یک صلح جامع دست خواهد یافت.

وی گفت، «در گذشته، تعدادی از کشورها در روند صلح افغانستان دخالت کرده و آن را مختل کردند. دشمنان صلح می خواهند که تلاش های صلح این بار نیز با شکست روبرو شوند، اما این کشورها مؤفق نخواهند شد و روند صلح نتیجه مثبتی خواهد داشت.»

فضل الحق احسان، رئیس شورای ولایتی غور گفت، «صلح برای زندگی افغان ها مانند اکسیجن حیاتی است.»

وی گفت، «مردم ملکی از صلح حمایت می كنند و آنها می خواهند كه این فرصت پیش روی ما به نتیجه یک صلح جامع و پایان این جنگ تحمیلی در كشور، برسد.»

نامبرده افزود،«ما دیگر نمی توانیم تحمل کنیم که کودکی یتیم شود، مادری برای فرزندانش اشک بریزد و یا مردم ملکی بی گناه جان خود را از دست دهند.»

احسان گفت، «ده ها سال است که افغان ها منتظر چنین فرصتی هستند.»

وی گفت، «حکومت و طالبان باید از این فرصت استفاده کنند. ما امیدواریم که مذاکرات صلح در اسرع وقت به نتیجه برسند و جنگ مرگبار پایان یابد.»

یک جنگ بی معنی

سلطان محمد، یکی از باشندگان فیروز کوه گفت، این جنگ به جز ویرانی، کشتار، فاجعه و ظلم نتیجه دیگری در پی نداشته است.

وی گفت، «ما از طالبان، حکومت افغانستان، کشورهای همسایه و جامعه جهانی می خواهیم که این جنگ مخرب را متوقف کرده و فرصتی را برای مذاکرات مفید صلح ایجاد کنند. جنگ اقتصاد و زندگی افغان ها را خراب کرده است و هیچ افغان طرفدار این جنگ نیست.»

وی گفت، «همه افغان ها از جنگ و خونریزی خسته شده اند و دیگر نمی خواهند عزیزان خود را از دست بدهند.»

سلطان محمد گفت، «جنگ باید قبل از آغاز مذاکرات صلح متوقف شود و انفجارها و حملات انتحاری باید متوقف شوند. از آنجا که این جنگ مردم افغان را نابود می کند، افغان ها برای دیدن پایان جنگ و آغاز یک زندگی صلح آمیز لحظه شماری می کنند.»

مولوی سلطان محمد یتیم، یک عالم دینی در فیروز کوه گفت، «حالا برای طرفین درگیری زمان مناسب است که به رضایت خداوند (ج) و پیامبر اسلام (ص) عمل کنند و به این جنگ نامشروع پایان دهند.»

وی گفت، «جنگ میان مسلمانان كه باعث نابودی آنها شود در اسلام ممنوع است و هر طرفی كه بر ادامه این جنگ اصرار داشته باشد در یک راه غیراسلامی است.»

وی گفت، «هیچ توجیه شرعی برای جنگ در افغانستان وجود ندارد. این جنگ توسط دشمنان خارجی ما بالای ما تحمیل شده است

وی گفت، «ما، علمای دینی، از حکومت و طالبان می خواهیم كه در خواسته های خود انعطاف پذیری را نشان دهند و فرصتی را برای صلح پایدار در كشور، ایجاد كنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه مردم افغانستان بخاطر آغاز گفتگو های مستقیم بین لافغانی خیلی خرسند هستند و امیدوار هستند که این گفتگو ها انشاالله نتیجه میدهند. خواست مردم از تمام اعضای تیم مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان این است که درجریان گفتگو ها به جانب مقابل یعنی تیم مذاکره کننده طالبان مشاجره نکنند. حتی اگر آنها گپ های زشت و رقیق استفاده کردند اینها عمل بالمثل را انجام ندهند زیرا مغز طالبان را جنگ خراب کرده، دفعتاً هرچیزیکه طالبان می گویند باید اینها بپذیرند. اگر طالبان می گویند که ما نظام اسلامی میخواهیم، اینها باید بگویند که درست است ما هم نظام اسلامی میخواهیم. اینها باید برای شان بگویند که بین ما و شما خیلی مشترکات وجود دارد. اینها باید در اصل به توافق برسند، روی موضوعات فرعی را زیاد تاکید نکنند، موضوعات فرعی حل می گردد. مهم گپ این است که بالای اصل اینها به توافق برسند یعنی تشکیل نظام سیاسی آینده چگونه باشد این مهم است نه موضوعات دیگر. خواست ما از طالبان هم این است که از موضوعات خورد و ریزه بگذرد و بخاطر مردم افغانستان صلح کنند. فکر می کنم که جلوگیری از ریختن خون یک انسان با ارزشتر است از بسیار موارد که این گروه روی آن تاکید دارند. خون ریزی باید در این کشور متوقف گردد.

پاسخ