حقوق بشر

زندانیان افغان که از ایران برگشتند می گویند با آنها بدرفتاری و شکنجه صورت می گرفت

گزارش از عمر

به گفته مقامات افغان بیش از ۶۰۰ زندانی افغان بشمول ۱۶زن هفته گذشته از زندان های ایران به ولایت هرات منتقل شدند. انتظار می رود که آنها طبق قوانین افغانستان دوباره محاکمه شوند. کسانی که چندین سال را در زندانهای ایران سپری کردند داستانهایی را در مورد شکنجه و بدرفتاری از سوی نگهبانان زندان های ایران شریک ساختند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- زندانیان افغان که اخیراً طی توافق نامه تبادل زندانیان بین کابل و تهران از ایران بازگشتند می گویند زمانیکه در زندان های ایران در بازداشت به سر می بردند با آزار و شکنجه سیستماتیک روبرو بودند.

در ماه جاری تاکنون بیش از ۶۰۰ زندانی افغان بشمول ۱۶ زن از ایران به ولایت هرات منتقل شده اند، و انتظار می رود آنها طبق قوانین افغانستان مجدداً محاکمه شوند.

این زندانیان در دو گروه به افغانستان برگردانده شد. یک گروه به تاریخ ۲۵حوت و گروه دیگر به تاریخ ۲۰ حوت رسیدند.

برخی از افغانهای که با اولین گروه زندانیان به تاریخ ۲۰ حوت از ایران بازگشته بودند به سلام تایمز گفتند که آنها در زندانهای ایران بدرفتاری و شکنجه را متقبل شده بودند.

افغانهایی که قبلاً در ایران زندانی بودند به تاریخ ۲۰ حوت وارد زندان مرکزی هرات می شوند. [عمر/سلام تایمز]

افغانهایی که قبلاً در ایران زندانی بودند به تاریخ ۲۰ حوت وارد زندان مرکزی هرات می شوند. [عمر/سلام تایمز]

عصمت الله باشندهء شهر هرات گفت، او چهار سال را در زندان ایران گذرانده بود.

وی گفت، سربازان ایرانی ناخن های انگشتان او را کشیدند تا وی را مجبور به اعتراف به قاچاق مواد مخدر کنند. وی توسط یک محکمهء ایران به جرم قاچاق یک کیلوگرم تریاک به ۲۹ سال زندان و ۱،۹ میلیارد ریال (۴۵۰۰۰ دالر) جریمه نقدی محکوم شده بود.

وی گفت، «نگهبانان ایرانی تهدید کرده بودند که اگر ما اعتراف نمیکردیم ناخن هایمان را می کشیدند و با پلاس موهایمان را بیرون می آوردند و زندانیان را با مشت و لگد می زدند.»

عصمت الله گفت، «سربازان بالای ما نفرین می فرستادند و با ما بد رفتاری می کردند و وقتیکه پاسخ می دادیم، آنها در یک تیم پنج یا شش نفری می آمدند و ما را می زدند.»

عبدالقادر نورزی، یک افغان که به ۲۴ سال حبس در ایران محکوم شده بود گفت، «سربازان ایرانی زندانیان افغان را شکنجه روحی می کردند.» وی چهار سال را گذرانده بود.

وی گفت، مقامات ایرانی زندانیان را مجبور به انجام کارهای ساختمانی و سایر کارها کرده بودند. وی افزود در صورت قبول نکردن، مقامات آنها را در سلول انفرادی قرار میدادند یا تهدید می کردند که آنها را به زندان دیگری منتقل می کنند.

نورزی گفت، «من بی گناه بودم و می توانستم آن را ثابت کنم. اما سربازان ایرانی مرا شکنجه کردند و باعث شدند تا من زیر شکنجه اعتراف دروغ کنم.»

جنایات علیه بشریت

دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در هرات از جمله دفاتر است که شکنجه زندانیان افغان و کار اجباری در زندان های ایران را نقض حقوق بشر و جنایات علیه بشریت توصیف می کند.

میرویس امینی، رئیس موقت دفتر ساحوی کمیسیون هرات گفت، «هیچ کس حق ندارد مظنونین را به خاطر گرفتن اعتراف یا اطلاعات شکنجه کند.»

وی گفت، «شكنجه کردن مظنونین در زندان جداً ممنوع است. هر حکومت که زندانیان را شکنجه کند مرتکب جنایت علیه بشریت می شود.»

امینی گفت، شکنجه کردن مظنونین به خاطر گرفتن اعترافات منجر به حبس غیر عادلانه ای بسیاری از بی گناهان می شود.

به همین ترتیب وی گفت، مجبور ساختن زندانیان به کار هرگز مجاز نیست.

به گفته عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات، حکومت ایران همیشه با مهاجران افغان برخورد غیرانسانی کرده است.

کامل از حکومت افغانستان خواست تا شکایتی را به محکمه بین المللی مقیم هاگ ارائه کند تا اینکه شکنجه پایان یابد.

وی در اشاره به نیروهایی مانند لشکر فاطمیون گفت که ایران ممکن تلاش کند از این زندانیان به عنوان چوب سوخت در ملیشه ای که تحت قیادت سپاه پاسداران می جنگند استفاده کند.

وی گفت، «اگر افغان های که در زندان های ایران به سر می برند به خواسته های حکومت ایران پاسخ مثبت دهند، آنها برای جنگ نیابتی ایران در سوریه فرستاده می شوند، اما اگر آنها پاسخ منفی دهند، شكنجه می شوند.»

ارزیابی مجدد تحت قوانین افغانستان

مقامات ولایتی هرات گفتند، زندانیانی که از سوی اورگان های قضایی ایران حکم طویل المدت حبس را دریافت کرده اند، بر اساس قوانین افغانستان از سر محاکمه خواهد شد.

عبدالحق احمدی رئیس سارنوالی هرات گفت، محکمه ویژه ای به خاطر ارزیابی مجدد فیصله های دادگاه های ایران بزودی در هرات آغاز به کار خواهد کرد.

به گفته وی، اداره ای وی به سرعت در حال بررسی این پرونده ها است و در ظرف چند روز آنها را به محکمه تسلیم خواهد کرد.

احمدی گفت، در جریان چهار سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ زندانی افغان از زندان های ایران به افغانستان منتقل شده اند.

وی گفت، حکومت افغانستان اكثر آنها را آزاد كرد، زیرا آنها مرتكب جرایم کوچک شده بودند. وی نیز افزود فیصله های ایران درباره این قضیه ها دیگر مدار اعتبار نیست.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، بر اساس تفاهم نامه مربوطه بین ایران و افغانستان تعداد زیادی از شهروندان افغان را که در زندان های ایران زندانی هستند بازگردانده خواهد شد.

وی گفت، حکومت افغانستان به اساس قوانین افغانستان قضایای آنها را فیصله خواهد کرد.

وی گفت، «حکومت افغانستان متعهد است كه توجه جدی را به شهروندان افغان که در سایر كشورها، به ویژه در كشورهای همسایه زندانی هستند داشته باشد.»

فرهاد گفت، «ما اجازه نمی دهیم که افغانها سالها را به خاطر جرایم بسیار کوچک در زندانهای خارجی سپری کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نظر بنده خوب هست تو افغانستان

پاسخ

همه ای شان دروغ می گویند زیرا آنها اکنون می خواهند که حکومت افغانستان حبس آنها را معاف کرده و رهای شان کنند. کار های که این افغان ها در ایران انجام داده اند و در حق مردم ایران کردند غیر قابل بخشایش است. بالای زن ایرانی ها اینها تجاوز کردند دختر و بچه ای ایرانی ها را اینها قتل کردند. صد ها جنایت شنیع را در ایران انجام دادند.

پاسخ

ایران دشمن بزرگ افغانها و افغانستان است. آنها از یک طرف افغانها را به سوریه و عراق می فرستند تا در آنجا بجنگند و از طرف دیگر آنها را به خاطر تخریب کردن بند های آب و برق به افغانستان می فرستند و کسانی که می خواهند در ایران مزدوری کنند، آنها را به یک نام و دیگر نام به زندان می اندازند. پاکستان با افغانها رفتاری مشابه می کند. پاکستانی ها یا آنها را تشویق می کنند که در صف طالبان در افغانستان بجنگند یا آنها را از یک طریق یا طریق دیگر تحت فشار قرار می دهند. حکومت افغانستان با همکاری جامعه جهانی باید در قدم اول افغانها را از ایران و پاکستان به کشور خود بازگرداند تا از ظلم و ستم علیه آنها جلوگیری کند.

پاسخ