اقتصاد

استملاک مخفیانه زمین ها برای چین باعث ایجاد حس ترس در پاکستان شده است

گزارش از زرک خان

ساکنان هنزا به تاریخ ۱۰ سرطان علیه اجاره زمین به شرکت های چینی اعتراض کردند. [حزب کارگران عوامی]

ساکنان هنزا به تاریخ ۱۰ سرطان علیه اجاره زمین به شرکت های چینی اعتراض کردند. [حزب کارگران عوامی]

اسلام آباد -- گروه های جامعه مدنی و فعالان حقوق در این منطقه با ابراز نارضایتی از سرمایه گذاری چین در منطقه گلگیت-بلتستان هشدار می دهند که طرح اخیر برای دستیابی به زمین های بیشتر برای شرکت های چینی درگیری های جدیدی را در منطقه ایجاد می کند.

منطقه گلگیت-بلتستان، با منطقه خودمختار اویغور سینکیانگ چین که اکثریت باشندگان آن مسلمان هستند، مرز مشترک دارد و دروازه ای به دهلیز اقتصادی چین-پاکستان (سی پیک) است که جزء پاکستانی برنامه بحث برانگیز کمربند و جاده چین است. سی پیک به نام یک کمربند یک جاده (او بی او آر) نیز شناخته می شود.

کوه های همالیا و کی ۲ که دومین کوه بلند جهان است، نیز در این منطقه موقعیت دارد، و بر اساس آمارهای دولتی، به همین دلیل، تعداد گردشگران داخلی در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۰۰۰۰۰ نفر رسید.

با این حال، ساکنان محلی و فعالان جامعه مدنی نگران تصاحب زمین و تغییرات جمعیتی هستند، زیرا دولت زمین هایی را برای شرکت های چینی برای ساخت کارخانه بخاطر اهداف اعلام نشده متعدد خریداری کرده است.

این عکس که به تاریخ ۲۷ ثور گرفته شده است، پایگاه یک کنسرسیوم چینی را در ولایت لوگر افغانستان نشان می دهد. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

این عکس که به تاریخ ۲۷ ثور گرفته شده است، پایگاه یک کنسرسیوم چینی را در ولایت لوگر افغانستان نشان می دهد. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

برخی از فعالان ادعا می کنند که چین قصد دارد در آینده نزدیک یک کارخانه پروسیس کردن لیتیومی را که در افغانستان استخراج و از آنجا منتقل می کند، بسازد.

چین به بهانه اینکه می خواهد در بازسازی افغانستان کمک کند، قبل از قبل به ثروت عظیم معدنی این کشور جنگ زده چشم دوخته است.

بر اساس گزارش ماه جدی ۱۴۰۰ اداره سروی زمین شناسی ایالات متحده (یو اس جی اس)، منابع افغانستان شامل بوکسیت، مس، سنگ آهن، لیتیوم و عناصر کمیاب، است.

از ماه حمل، ساکنان، فعالان جامعه مدنی و کارگران سیاسی اعتراضات متعددی را علیه توافقات محرمانه بین اسلام آباد و یک شرکت چینی برای اجاره زمین دره هنزا بالا ترتیب دادند.

فعالان همچنین رسانه‌های پاکستانی را به دلیل تسلیم شدن در برابر فشار دولت فدرال و نادیده گرفتن اعتراض‌ها محکوم کرده‌اند.

روزنامه دان به تاریخ ۱۱ سرطان گزارش داد که به تاریخ ۱۰ سرطان، صدها تن از ساکنان محله نصیرآباد در منطقهء هنزا اعتراضاتی را در خارج از کلوب مطبوعاتی گلگیت علیه صدور اجاره نامه معادن برای یک شرکت خصوصی در منطقه خود ترتیب دادند.

حسین، یکی از رهبران معترضان که به دلایل امنیتی فقط تخلص خود را ذکر کرد، گفت، «ساکنان این منطقه به هیچ شرکت خارجی، از جمله چینی، اجازه نخواهند داد که زمین آنها را به شکل اجاره به دست آورد.»

حسین گفت، برخی گزارش ها می گویند که چین در حال ساخت کارخانه پروسیس لیتیوم در منطقه است.

او گفت، «دولت پاکستان باید تمام توافقنامه های پروژه ای که با چین امضا کرده و در گلگیت-بلتستان انجام می شود، افشا کند. همچنان،‌ ما از دولت می خواهیم که مطالعات اثرات محیط زیست پروژه ها و تأثیر آنها بر منطقه و جمعیت محلی را به اشتراک بگذارد.»

زمین یک دارایی گرانبها در مناطق کوهستانی گلگیت-بلتستان است. فعالان و ساکنان می ترسند که پروژه های مربوط به سی پیک زمین های آنها را ببلعد.

دولت فدرال در حال حاضر حدود ۲۵۰ اکر (۵۰۵ جریب) زمین را برای زون ویژه اقتصادی مقپنداس در این منطقه اختصاص داده است.

ایجاد تضاد جدید

فعالان با اشاره به تجارب ایالت های بلوچستان و سند گفتند که سرمایه گذاری چین در گلگیت-بلتستان تنها به نفع بیجینگ است و می تواند جرقه مقاومت مسلحانه در برابر آن را برانگیزد.

درگیری‌های بین اسلام‌آباد و گروه‌های محلی در حال حاضر در ایالات بلوچستان و سند جریان دارد، جایی که گروه‌های محلی قومی شبه‌نظامی اتحادی را به نام بلوچ راجی آجوی سنگر (بی آر ای اس) برای حمله به منافع چین در پاکستان تشکیل داده‌اند.

محمد شفیق هنزی، استاد فاکولته علوم سیاسی در هنزا، گفت، « اگر نگرانی‌های مردم محلی در مورد سرمایه‌گذاری چین به درستی حل نشود، اکنون چنین عناصری در گلگیت-بلتستان می‌توانند از این وضعیت سوء استفاده کنند.»

او گفت، «چینی ها به اجرای پروژه های توسعه بدون اهمیت دادن به محیط زیست، فرهنگ محلی یا مذهب معروف هستند.»

وی گفت، «از یک طرف زمین ها به نام پروژه های سی پیک به زور تصرف شده است، و از طرف دیگر تعداد زیادی از منسوبین ارتش به بهانهء حفاظت از اتباع چینی در این منطقه توظیف شده که ساحه زیادی را از آن خود کرده است.»

او گفت، اگر دولت موضع خود را در قبال نقش فزاینده بیجینگ در کشور تغییر ندهد، سرمایه‌گذاری چین حتی می‌تواند منجر به خشونت و خونریزی در گلگیت-بلتستان، صلح‌آمیزترین منطقه کشور، شود.

بازداشت همسران اویغوری

ظلم بیجینگ برعلیه مسلمانان از مرز به گلگیت-بلتستان سرایت کرده است زیرا رژیم همچنان به بازداشت صدها زن و فرزند اویغور از اتباع پاکستانی ادامه می دهد و احساسات ضد چینی را در این کشور تشدید می کند.

یک گروه کلان از مردان، عمدتاً از منطقه گلگیت-بلتستان، از سال ۱۳۹۶ برای آزادی همسران مسلمان اویغور خود که بنا به گزارش ها در «کمپ های تلقین ذهنی» بدنام رژیم چین نگهداری می شوند، مبارزاتی را آغاز کرده اند.

ساکنان گلگیت-بلتستان و سینکیانگ اغلب از طریق گذرگاه خنجراب با یکدیگر دیدار و بعدا با یکدیگر ازدواج می کنند.

در سال ۱۳۹۷، مجلس قانونگذاری گلگیت-بلتستان به اتفاق آرا از دولت فدرال خواست تا اقدامات فوری برای آزادی همسران بازداشت شده در سینکیانگ انجام دهد.

با این حال، علیرغم اعتراضات گسترده و تصمیم پارلمان محلی، مقامات چینی هنوز همسران و فرزندان ساکنان گلگیت-بلتستان را آزاد نکردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آقای قانع می نویسد: چینایی ها دزدان حریص، ظالم و سنگدل هستند. آنها مانند سود خوران سلیمان خیل آسام (مربوط هند) هستند. آنها در مرحله اول به شما به سود کم قرض می دهند و به مرور زمان نرخ سود را افزایش می دهند و در نهایت شما را مانند معتادین مرکز معتادین پودر و تریاک پل سوخته [یک ساحه در شهر کابل] به مارکیت سودی خود معتاد می کنند. چین پاکستان را از یک کوه بلند به پایین پرتاب کرد. روسها به آنها اجازۀ سرمایه گذاری در آسیای مرکزی را نه دادند. کشورهای خلیجی نیز تحت کنترول ایالات متحدۀ امریکا هستند. ایرانی ها نیز آنها را می شناسد و آنها سرزمین ایران را از بازار فابریکه ها و صنایع چینایی دور نگاه کرده اند. خلاصه در مورد چین هوشیار باشید. سرمایه گذاری چین مانند شیرینی آغشته به زهر است.

پاسخ

بلوچستان خیبر پختونخواه گلگیت بلتستان بخشی از افغانستان هستند که توسط انگلیسی ها با خط فرضی دیورند از افغانستان جداشده اند و پاکستان به عنوان یک منطقه اشغالی با آنجا بر خورد می کند به همین دلیل آنجا را برای چینایی ها به تاراج گذاشته است و اهمیتی به محیط زیست منافع مردم قائل نیست و تا بتواند شیره جان منطقه اشغالی را باکمک چینایی ها خواهد کشید و برای پنجاب مصرف خواهد کرد

پاسخ

پای منحوس چین به افغانستان نیز کشیده شد. بر اساس ګزارش ها از ولایت بلخ واقع در شمال افغانستان مقامات استخبارات پاکستان در تبانی با افسران استخباراتی چین عملیات جستجوی اقلیت اویغوری را آغاز کرده اند. آنها در ولسوالی بلخ ولایت بلخ خانه به خانه می ګردند تا اعضای این اقلیت را پیدا نمایند. ګفته می شوند که این اشخاص بعد از ګرفتاری با شکنجه های ګوناګون و حتی مرګ روبرو شده و تعدادی از آنها نیز به چین انتقال داده می شنود. بسیاری از اویغورهای افغانستان - که تصور می‌شود تعداد شان به حدود ۲۰۰۰ نفر برسد - نسل دوم مهاجرانی هستند که چندین دهه پیش، مدت ها قبل از شروع سیاست کنونی سرکوب مسلمانان در چین، از آن کشور گریختند. بیشتر این افراد در ولایت بلخ سکونت دارند. من از طریق وبسایت شما از جهانیان میخواهم تا نګذارند که چین در اینجا هم سیاست ضد انسانی اش را بر علیه اویغوری های بیچاره تطبیق نمایند. از طالبان نیز میخواهم که با اویغوری ها که برادران مسلمان ما هستند به شیوه افغانی و انسانی رفتار نمایند و دست از آزار و اذیت آنها بکشند.

پاسخ

چند روز پیش خبرگزاری تسنیم گزارشی در این باره منتشر کرد. در او گزارش آمده بود که نیروها و انجنیران پاکستانی بر ولایت نورستان افغانستان حمله کرده و در تلاش برای سرقت معادن افغانستان هستند. گزارش سلام تایمز نشان می دهد که پاکستان و چین به طور مشترک می خواهند معادن افغانستان را غارت کنند. سلام تایمز باید به افغان ها این ذهنیت را بدهد که پاکستان دشمن افغانستان است و افغان ها باید همیشه در برابر پاکستان آماده باشند.

پاسخ

به نظر می رسد که نه تنها پاکستان بلکه چین نیز در این دزدی سهیم است و این دو کشور دست به دست هم داده اند تا تمام ثروت افغانستان را غارت کنند. اما در این میان پاکستان بیشتر از چین بی شرم و بی حیا است. این کشور در حالیکه همیشه و در هر مکان داد از دوستی با افغانستان می زند اما در پشت سر این دوستی دام های زیادی را به افغانستان پنهان کرده است.

پاسخ

پاکستان به این امید به چین خود اش را نزدیک ساخته بود تا از یک سو از منابع فراوان مالی چین استفاده نماید و از سوی دیگر از رقیب چین یعنی امریکا امتیازگیری کند. اما طوریکه دیده میشود پاکستان نه تنها به این خواسته هایش نرسید بلکه قرار داد با چین سراسر به زیان پاکستان تمام شده است. پاکستان با دوستی با چین هم امریکا و کشورهای غربی را از خود ناراض ساخت و هم مردم اش را در داخل کشور. پاکستانی ها فکر می کردند که با آغاز پروژه سیپک آنها دارای شغل و وظیفه خواهند شد. اما چینایی ها با توجه به عادت شان تمام کارگران شان را از چین استخدام کردند. حتی کارگران عادی این پروژه ها نیز چینایی بودند. همچنان حکومت پنجابی پاکستان کوشش نمود تا تمام سرمایه چینایی ها را در دو ایالت سند و پنجاب به مصرف رسانید که این کار باعث رنجش بیشتر مردم در ایالت های بلوچستان و خیبر پختونخوا شد. حالا هم مسله استملاک زمین شد. و من مطمین هستم که باز هم پاکستان آسیب خواهد دید.

پاسخ