محیط زیست

حکومت ایالات متحده کمک های خود را به مردم سیل زده پاکستان افزایش می دهد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

مقامات اداره ملی مدیریت آفت های پاکستان (ان دی ام ای) و اداره توسعه بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) در بازدید هوایی از سند، بلوچستان و خیبر پختونخوا به تاریخ ۱۰ سنبله خسارات ناشی از سیل را ارزیابی می کنند. [یو اس ای آی دی/توییتر]

مقامات اداره ملی مدیریت آفت های پاکستان (ان دی ام ای) و اداره توسعه بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) در بازدید هوایی از سند، بلوچستان و خیبر پختونخوا به تاریخ ۱۰ سنبله خسارات ناشی از سیل را ارزیابی می کنند. [یو اس ای آی دی/توییتر]

واشنگتن -- حکومت ایالات متحده کمک های خود را به پاکستان در جریان بدترین سیل در تاریخ این کشور افزایش می دهد.

به دنبال ماه‌ها بارندگی‌های موسمی بی‌سابقه که منجر به کشته شدن ۱۳۰۰ نفر و نابودی خانه‌ها، کارخانه ها، جاده‌ها و پل‌ها شد، تقریباً یک سوم پاکستان - منطقه‌ای به وسعت بریتانیا - زیر آب شده است.

این اداره به روز جمعه (۱۱ سنبله) اعلام کرد که اداره توسعه بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) تیمی از متخصصان افت های طبیعی را برای حمایت از تلاش های پاکستان برای مقابله با سیل توظیف کرده است.

اداره مذکور گفت که تیم نخبه پاسخگویی کمک به افت ها (دی ای آر تی) «در حال ارزیابی خسارات، شناسایی نیازهای اولویت دار، و هماهنگی نزدیک با حکومت پاکستان و شرکای بشردوستانه برای اطمینان از ارائه کمک موثر و کارآمد است.»

پس از باران‌های موسمی شدید به تاریخ ۱۵سنبله در جکب اباد ایالت سند پاکستان، جوانان با گاومش ها در آب‌های سیلاب شنا می‌کنند. [عامر قریشی/ ای اف پی]

پس از باران‌های موسمی شدید به تاریخ ۱۵سنبله در جکب اباد ایالت سند پاکستان، جوانان با گاومش ها در آب‌های سیلاب شنا می‌کنند. [عامر قریشی/ ای اف پی]

به تاریخ ۱۴ سنبله، کارگران بوجی های مواد غذایی کمکی را پس از تخلیه از یک هواپیمای نظامی برای پاکستانی های که بدلیل سیل ها در داخل کشور بیجا شده اند، در میدان هوایی سکر ایالت سند پاکستان، در یک لاری بار می کنند. [عامر قریشی/ ای اف پی]

به تاریخ ۱۴ سنبله، کارگران بوجی های مواد غذایی کمکی را پس از تخلیه از یک هواپیمای نظامی برای پاکستانی های که بدلیل سیل ها در داخل کشور بیجا شده اند، در میدان هوایی سکر ایالت سند پاکستان، در یک لاری بار می کنند. [عامر قریشی/ ای اف پی]

این کمک علاوه بر کمک‌های بشردوستانه ۳۰ میلیون دالری ایالات متحده است که اوایل هفته گذشته برای کمک به مردم پاکستان آسیب دیده از باران‌های موسمی ویرانگر از ماه جوزا اعلام شد.

در اعلامیه آمده است، «با این بودجه، شرکای یو اس ای آی دی حمایت فوری برای غذا، تغذیه، پول نقد، آب سالم، بهبود حفظ الصحه و کمک به سرپناه را در اولویت قرار می دهند.»

یو اس ای آی دی گفت، «علاوه بر بسیج دی ای آر تی، کارکنان حکومت ایالات متحده مستقر در منطقه و واشنگتن دی سی، وضعیت را، از جمله هرگونه تأثیر احتمالی سیل که ممکن است در منطقه گسترده تر داشته باشد، از نزدیک نظارت می کند.»

یو اس ای آی دی به تاریخ ۲۵ اسد اعلام کرد که ۱۰۰۰۰۰ دالر کمک فوری برای حمایت از پاکستانی هایی که از سیل شدید آسیب دیده اند، ارائه می کند.

یو اس ای آی دی گفت،‌ «ایالات متحده یک حامی قوی از مردم پاکستان بوده و خواهد بود و بزرگترین کمک کننده بشردوستانه به این کشور است.»

فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح ایالات متحده (سنتکام) روز جمعه اعلام کرد که وزارت دفاع ایالات متحده همچنین در حال انجام یک ماموریت کمک نظامی به پاکستان است.

دگروال جو بوچینو سخنگوی سنتکام در اعلامیه ای گفت،‌ «سنتکام یک تیم ارزیابی را به اسلام آباد می فرستد تا مشخص کند که وزارت دفاع امریکا چه پشتیبانی بالقوه می تواند به یو اس ای آی دی به عنوان بخشی از کمک ایالات متحده به بحران سیل در پاکستان ارائه دهد.»

سخنگو گفت که این تصمیم پس از گفتگوی تلیفونی روز پنجشنبه بین جنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام و جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز قوای مسلح پاکستان، صورت گرفت.

تأمین غذا در خطر است

سازمان ملل متحد روز جمعه هشدار داد که سیل در پاکستان همچنین فشار زیادی را بر تلاش ها برای رساندن مواد غذایی به افغانستان همسایه برای کاهش بحران فاجعه بار انسانی وارد می کند.

مقامات تغییرات آب و هوایی را که باعث افزایش فراوانی و رویدادهای شدید آب و هوا می شود، مقصر دانسته اند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (دبلیو اف پی) گفت که بیشتر کمک های غذایی از طریق جاده از راه پاکستان انتقال داده می شود، شبکه ای که به شدت تحت تاثیر بدترین سیل در تاریخ این کشور قرار گرفته است.

کریس کای، رئیس دبلیو اف پی برای پاکستان، گفت، «ما در حال حاضر کاملاً بر نیازهای مردم پاکستان متمرکز هستیم، اما پیامدهای آنچه در اینجا تجربه می کنیم گسترده تر است.»

وی گفت، «ما بطور کل در مورد تأمین غذا، نه تنها در پاکستان در کوتاه مدت و میان مدت، بلکه در مورد آنچه که برای عملیات در افغانستان متضمن خواهد بود، بسیار زیاد نگران هستیم.»

او گفت،‌ «پاکستان یک مسیر حیاتی برای تامین مواد به افغانستان فراهم می کند». مقدار زیادی غذای افغانستان از طریق بندر کراچی وارد می شود.

کایه از طریق لینک ویدئویی از دبی به خبرنگاران در ژنیو گفت، «جاده‌هایی تخریب شده‌ ما را با یک چالش لوژستیکی بزرگ مواجه می‌کند.»

نامبرده گفت، «دبلیو اف پی در سال گذشته بیش از ۳۲۰۰۰۰ متریک تن مواد را برای پشتیبانی از عملیات در افغانستان تهیه کرده است. سیل در پاکستان ضربه بزرگی به این قابلیت وارد می کند.»

او گفت که «مشکل بزرگی» در بازگرداندن تولیدات کشاورزی در پاکستان برای تغذیه مردم خود و ادامه تامین مواد غذایی به افغانستان وجود دارد.

موضوع دیگر این بود که محصولات گندم در مناطق سیل زده پاکستان ذخیره می شد و «بخش زیادی از گندم را آب برده است.»

او گفت که وضعیت تأمین غذایی در پاکستان حتی قبل از وقوع سیل «وخیم» بود، طوری که ۴۳٪ از ساکنان آن در ناامنی غذایی قرار داشتند و این کشور در درجه ۹۲ از جمله ۱۱۶ کشور در شاخص جهانی گرسنگی قرار دارد.

حمایت از کشاورزان

ایالات متحده همچنین بزرگترین اهدا کننده کمک های بشردوستانه در افغانستان و به پناهجویان افغان در منطقه است.

از ماه اسد گذشته، حکومت ایالات متحده بیش از ۷۷۵ میلیون دالر کمک بشردوستانه به مردم افغانستان اهدا کرده است.

ماه گذشته، یو اس ای آی دی تعهد ۸۰ میلیون دالری دیگر را به سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) اعلام کرد.

یو اس ای آی دی به تاریخ ۲۱ اسد اعلام کرد که این کمک «به کشاورزان افغان کمک خواهد کرد تا تولید مواد غذایی مغذی را با استفاده از شیوه های سازگار با محیط زیست افزایش دهند و دسترسی به بذرهای با کیفیت و سایر نهاده های کشاورزی را افزایش دهند.»

طبق اعلامیه مذکور، «این بودجه همچنین از طریق تنوع محصولات کشاورزی و ترویج بهترین شیوه های کشاورزی، از جمله از طریق حمایت از تولیدکنندگان مواد غذایی در مقیاس کوچک، زنان، کشاورزان خانوادگی، دامداران و ماهیگیران، انعطاف پذیری کشاورزان کوچک را در برابر شوک های اقلیمی و اقتصادی بهبود می بخشد.»

در این اعلامیه آمده است، «این حمایت همچنین به نفع کسب‌وکارهای زراعتی افغانستان در مقیاس کوچک خواهد بود و به تضمین سیستم‌های تولید مواد غذایی پایدار و بهبود تأمین غذایی و تغذیه خانواده‌های آسیب‌پذیر افغان کمک می‌کند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پاکستان، افغانستان و سایر کشورهای جهان قربانی منافع کشورهای صنعتی دنیا هستند. کشورهای بزرگ مسؤل این فاجعه ها هستند. آنها با تولید کاربن و مواد مضر به محیط زیست باعث گرم شدن بیش از حد اقلیم گردیده که این کار باعث باران های غیر موسمی و با حجم بسیار زیاد می شود. کشورهای فقیر دنیا مانند افغانستان، پاکستان و... در آلودگی آب و هوا هیچ تاثیر ندارند اما باز هم بیشترین آسیب را به دلیل آن متحمل می شوند. این وضعیت باید تغیر کند. کشورهای بزرگ دنیا باید سهم شان را در مقابل کشورهای غریب و نسل های آینده ایفا کنند. این کشورها باید برنامه ها و سیاست های را در پیش گیرند تا از آلودگی بیشتر هوا جلوگیری صورت گیرد. همچنان آنها باید مواد موافقت نامه پاریس را تطبیق کنند و با کشورهای فقیر کمک کنند. امریکا نمی تواند با دادن چند بوجی آرد و بسته های مواد غذایی و خیمه از مسؤلیت اصلی خود بگریزد. امریکا باید به مسؤلیت های بزرگ خود متوجه شود.

پاسخ

عجب حامی پاکستان هستی! در پاکستان ایالت پنجاب ۱۱۰ میلیون نفوس دارد. همه پنجابی ها ګوز میزنند. هر یک آنها که روز ۱۰ تا ګوز بزنند یک میلیون و یک صد هزار ګوز می شود که ګرمی آن به مقایسه هزار فابریکه بیشتر است.

پاسخ

هر کمکی از سوی آمریکا به پاکستان توهین به بشریت است. این کمک ها توهین به ده ها هزار افغانی که در جنگ پاکستان برای حمایت از تروریسم کشته شدند، است. این کمک ها توهین به ۲۳۰۰ سرباز آمریکایی است که توسط تروریسم مورد حمایت پاکستان کشته شدند. این کمک ها توهین به سربازان ناتو است که به دلیل سیاست تروریستی ارتش و اداره استخبارات پاکستان کشته شده اند. این کار توهین به صدها میلیون آمریکایی و اروپایی است که غذای خود را به دو قسمت تقسیم کردند و پول مالیات خود را به جنگ علیه تروریسم پاکستانی، چینی وعربی فرستادند. پاکستان مانند یک رقاصه است. او برای هر کسی که پول بیشتری به او بدهد خوب می رقصد. ارتش مرتد پاکستان و سازمان های استخباراتی وحشی آن افغانستان را ویران کرده و میلیون ها افغان را در طول ۴۵ سال گذشته کشتند. برای آمریکا شرم آور است که از کشوری (پاکستان) حمایت کند که تروریست ها را آموزش می دهد و آنها را به جهان صادر می کند.

پاسخ

سیل در افغانستان باعث کشته شدن هزاران انسان و ویران شدن خانه های آنها شده است. سیل همچنان محصولات زراعتی را از بین برده و زمین های حاصلخیز مردم را ویران کرده است، اما در مسلۀ افغانستان، ما نه دیده ایم که صدای یک کشور در مورد کمک بلند شده باشد. افغانها هم انسان هستند و به آنها باید کمک شود. در این اواخر در افغانستان چندین بار سیل و زلزله های شدید رخ داد که مردم را از نظر جانی و مالی متاثر کرده است. از این لحاظ، جامعۀ جهانی باید تنها به پاکستان توجه نه کند و به افغانها نیز کمک کند. آنها می گویند که روابط ما با طالبان خوب نیست، اما طالبان هم بوسیلۀ امریکا به قدرت آمدند. در حالیکه آنها با طالبان کنار نه می آیند، اما در این شرایط باید مردم عادی افغانستان تنها گذاشته نه شوند.

پاسخ

امریکا هیچ وقت با مردم افغانستان صادق نبوده است. در افغانستان نیز همین گونه اما ایالات متحده هیچ گونه کمک را به مردم افغانستان ارایه نه کرد. چیزی را که شما در گزارش تان گفته اید یک بخش بسیار کوچک از مسولیت های امریکا در قبال مردم افغانستان است. امریکا باید بیشتر از این به افغانستان کمک نماید. امریکا مسول وضعیت بحرانی و فاجعه بار کنونی در افغانستان است.

پاسخ