امنیت

تخریب شدن بند از سوی طالبان در ولسوالی دولتیار آب حیاتی مردم محلی را قطع کرد

گزارش از عمر

به گفته مقامات محلی، جنگجویان طالب پس از متحمل شدن چندین شکست از نیروهای افغان به تاریخ ۱۵سرطان یک بند کوچک و بخش هایی از یک کانال در ولسوالی دولتیار ولایت غور را منفجر کرده و آب این ولسوالی را قطع کردند. [تصویر از حسن حکیمی]

هرات -- مقامات محلی می گویند، باشندگان ولسوالی دولتیار در ولایت غور پس از تخریب شدن زیربنا های محلی توسط طالبان، از آب حیاتی دریای هریرود محروم شده اند.

به گفته عبدالظاهر فیض زاده والی غور، جنگجویان طالب پس از متحمل شدن چندین شکست از نیروهای افغان، یک بند کوچک و بخش هایی از یک کانال در ولسوالی دولتیار را به تاریخ ۱۵ سرطان منفجر کرده و آب این ولسوالی را قطع کردند.

فیض زاده به تاریخ ۱۰ اسد به سلام تایمز گفت، «این کانال تقریباً ۱۰۰۰۰ جریب (۲۰۰۰ هکتار) زمین های زراعتی و بیش از ۱۲۵۰ باب باغات را آبیاری می کرد، اما از زمانیکه آب قطع شده است، این زمین های زراعتی و باغات اکنون در حال خشک شدن هستند.»

وی با افزودن اینکه هزاران رأس مواشی نیز با خطر مرگ مواجه هستند گفت، «بیش از ۱۰۰۰ خانواده از این کانال برای آب آشامیدنی استفاده می کردند».

یک جوی خشک شده به تاریخ ۱۱ اسد در ولسوالی دولتیار پس از آن نشان داده شده است که طالبان در اواسط ماه سرطان آب دریای هریرود را قطع کردند. [تصویر از حسن حکیمی]

یک جوی خشک شده به تاریخ ۱۱ اسد در ولسوالی دولتیار پس از آن نشان داده شده است که طالبان در اواسط ماه سرطان آب دریای هریرود را قطع کردند. [تصویر از حسن حکیمی]

وی افزود، در حالیکه باشندگان محلی چندین چاه عمیق دارند، اما برای رفع شدن ضرورت های آنها کافی نیستند.

حمیدالله متحد یک عضو شورای ولایتی غور گفت، «در حالیکه مزارع و باغات از بین رفته اند، مردم دولتیار با کمبود شدید آب آشامیدنی روبرو هستند.»

وی گفت، «اگر آب دریا به مرکز ولسوالی دولتیار نرسد، ممکن است یک فاجعه بزرگ انسانی و اقتصادی رخ دهد.»

وی افزود، «طالبان ثابت کردند که برخلاف اصول و ارزش های اسلامی عمل می کنند».

فقدان آب

به گفته محمد حسن یک دهقان در دولتیار، کمبود آب مزارع گندم و باغات را از بین برده است.

وی گفت، «هیچکس نمی تواند برای ترمیم کردن کانال به این منطقه برود زیرا طالبان در همه جا ماین ها را جاگزاری کرده اند.»

وی افزود، «کشتن مردم ملکی بی گناه و انجام دادن بمبگذاری های انتحاری و انفجارها برای طالبان کافی نبود، پس اکنون آنها آب مردم را نیز قطع کردند.»

حسن افزود، «من نمی دانم که طالبان انسان هستند یا نیستند چون آنها هیچ احساس انسانیت ندارند.»

وی از ادارات کمک رسانی محلی و بین المللی خواست تا در رفع کردن کمبود آب و ترمیم کانال کمک کنند.

وی گفت، مردم محلی به دلیل کمبود آب با مشکلات جدی روبرو هستند. حتی حیوانات نیز آبی برای نوشیدن ندارند.

سید محمد یک دهقان در ولسوالی دولتیار گفت که مزارع گندم وی قبل از برداشتن حاصلات هنوز به چهار دفعه آبیاری دیگر نیاز دارد.

وی گفت، اما فعلاً آنها به دلیل کمبود آب از بین می روند.

وی افزود، «درختان میوه ای که دهاقین به مدت سال ها با زحمات زیادی پرورش داده اند به دلیل کمبود آب از بین می روند. ۱۰ سال دیگر طول خواهد کشید تا باغ های ولسوالی دولتیار دوباره رشد کرده و به ثمر برسند.»

وی افزود، «مزارع گندم امسال به دلیل کمبود آب برای مردم دولتیار خوب نبودند. من نمی دانم که ما چگونه امسال را بگذرانیم زیرا باغات و مزارع ما از بین می روند.»

غلام حضرت صابری یک باشنده ولسوالی دولتیار گفت، مزارع و فارم ها تخریب شده اند زیرا طالبان کانال ولسوالی را منفجر کرده اند.

وی افزود، «بسیاری از مردم به دلیل خشونت طالبان از ولسوالی های خود فرار کرده اند.»

وی گفت، «من از حکومت می خواهم که برای حل این مشکل برنامه ای را ترتیب دهند.»

مایه شرم برای اسلام

مولوی خیرمحمد خیرخواه یک عالم دینی در ولسوالی دولتیار وضعیت در دولتیار را با جنگ کربلا مقایسه کرد که در آن یزید آب را بر روی امام حسین (رض) و یارانش را قطع کرده بود.

وی گفت، «اقدامات طالبان علیه مردم افغانستان شرم آور بوده و این گروه لکه ای بر نام اسلام است. هیچ کاری که طالبان انجام می دهند با ارزش ها و اصول اسلامی برابر نیست.»

وی پرسید، «برای اینکه طالبان در این هوای گرم آب هزاران مسلمان را قطع کنند، چه توجیهی وجود دارد؟».

خیرخواه با افزودن اینکه این شرم آور است که طالبان خود را مسلمان می دانند گفت، «اقداماتی که طالبان انجام می دهند نه در چارچوب اسلام و نه در چارچوب بشریت وجود دارند.»

مولوی شیرآقا نظری یک عالم دینی در فیروز کوه مرکز ولایت غور گفت، طالبان به دلیل جهالت و عدم آگاهی خود به طور روزانه ارزش های اسلامی را نقض می کنند.

وی گفت، «در حالیکه طالبان خود را یک گروه اسلامی می نامند، اقدامات آنها با اصول هیچ دینی مطابقت ندارند. طالبان نه مسلمان و نه کافر هستند بلکه حیوانات وحشی هستند که روزانه خون بیگناهان را می ریزانند.»

وی افزود، «طالبان به طور واضح ارزش های اسلامی و قوانین حقوق بشر را نقض می کنند. هدف طالبان از زورگویی و شکنجه کردن مردم ملکی بی گناه این است که ترس و وحشت را ایجاد کنند تا آنها بتوانند در چنین شرایط به اهداف خود برسند.»

نظری گفت، اقدامات طالبان هیچ ربطی به اسلام ندارد. این گروه برای مسلمانان و اسلام مایه شرم است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان با تخریب زیرساخت ها با واکنش های مردم دهات و ورستا ها روبرو خواهند شد. اینها ادعا می کنند که آنها حمایت مردم روستا ها را با خود دارند اما با تخریب زیربنا ها آنها این حمایت مردم روستا ها را از دست خواهند داد. آنها باید با مردم روستا ها کمک کنند و برای شان سهولت ها را فراهم کنند نه این که در زنده گی آنها مشکلات ایجاد کنند.

پاسخ

ین کار طالبان درست نیست که زیربنا ها را تخریب می کنند. اگر آنها می خواهند که در افغانستان حکومت کنند نه تنها اینکه در جنگ ها از زیربنا ها و تاسیسات عام المنفعه محافظ کنند بلکه تلاش کنند که کار های بنیادی بیشتری را انجام دهند و برای مردم خدمات ارایه کنند. اگر آنها به مردم خدمات ارایه نکنند آنها نمی توانند در افغانستان حکومت نمایند. طالبان باید خود را از غلامی کشور های همسایه رها سازند و در فکر نجات کشور شان باشند.

پاسخ